Bu Blogda Ara

21 Eylül 2013 Cumartesi

Öğrenci Soruları Vol.1

Flamenko Sanatı dünyada çok yaygın ve bilinen bir sanat türü olmakla beraber ülkemizde yeni yeni tanınmaya başladı. Benim Flamenko dansına başladığım yıllara nazaran(1999) epey yol kat etti ve hızla da gelişmeye devam ediyor.2003 yılından bu yana eğitmenlik tecrübem ve kendi öğrencilik yıllarımda yaşadığım sorular beni bu rehber niteliğindeki bölümü hazırlamaya itti. Ayrıca bu kültürü tanımak, dansını öğrenmek isteyip ders alma imkanı olamayan Güneydoğu illerimizdeki arkadaşlarımızdan da elektronik posta yoluyla pek çok talep aldım. Kendi tecrübelerimle elimden geldiğince Flamenko dansına başlayacak olan ya da bu kültürü biraz olsun tanımak isteyen arkadaşlarıma yol göstermeyi istedim. Umarım faydalı olabilmişimdir.
Şu kısacık yaşamda İçinizdeki tutkunun peşinden gitmeniz dileklerimle……
Sevgiler,Melis CANGÜLER

1.BÖLÜM Öğrenci Soruları
Derslerde ne giyebilirim, Nereden temin edebilirim, Kostümlerin fiyat aralığı nedir?
Nasıl bir ayakkabı ile başlayabilirim, nereden temin edebilirim, fiyat aralığı nedir ?
1.BÖLÜM Cevaplar
1. Her işin kendine özgü giyinme biçimi vardır. Nasıl bir iş yerine eşofmanla gidilmezse dans derslerine de takım elbise ya da mini etek ve topuklu ayakkabı gibi giysilerle gelinmez. Yaptığımız işe saygımızdan ve o işin gerektirdiklerinden ötürü doğru kıyafeti seçmemiz gerekir. Ders başlangıçlarında her dans dersinde olduğu gibi vücut esnetme ve ısıtma hareketleri yapılır. O yüzden ilk derste elinizin altında hazır bulunan rahat eğilip kalkabileceğiniz bir kıyafet seçmelisiniz. Terleyeceğinizi de mutlaka göz önünde bulundurmalısınız. Dışarıya dansta giydiğiniz kıyafetlerle çıkarsanız adale tutulması ve soğuk algınlığı gibi problemlerle karşılaşabilirsiniz. İçinize bir tshirt, body altınıza da eşofman, tayt ya da uzun kloş etek giyebilirsiniz. Dans aralarında terinizin soğumaması ve bu soğumadan etkilenmemeniz için hırka, şal giyebilirsiniz.
Kostümleri yurtdışından temin edebilirsiniz. Orijinal Flamenko kostümü satan pek çok mağaza var İspanya’da ve sadece İspanya değil Amerika, Almanya, Hollanda, Japonya gibi flamenkonun çok yaygın olduğu ülkelerde de orijinal kostüm satan dükkanlar bulabilirsiniz. Size alışveriş yapabileceğiniz birkaç mağaza ismi verebilirim. Sweatshirt ya da eşofman üstü gibi sizi koruyacak bir üst bulundurmanız sağlıklı olacaktır.
İnternet sitelerinden de bulabilirsiniz Online satış mağazası olan pek çok site mevcut.
Bunların dışında benim yıllardır kendi kostümlerimi oluşturduğum bir sistem var çok daha ekonomik oluyor. Mağazalarda bu yıllar İspanyol modası var. Buralardan aldığım etek, gömlek, bustiyerlere eklemeler yaparak dans ederken giyebileceğim kostümlere dönüştürüyorum. Örneğin eteğine volan eklemek , dantel eklemek, bustiyerlere ya da bale mayolarına püskül ekleyerek. Ya da pazarlarda ucuz kumaşlar oluyor bunlardan alarak diktiriyorum. Şanslıyım ki annem dikiyor kostümlerimi altından kalkamayacağı şeyleri de terziye diktiriyorum. İspanya’da da indirim zamanı çok güzel Flamenko için kostümler oluyor buradan da kumaş edinebilirsiniz. Ben deneyimlemedim ancak yine İspanya’da Feria zamanı sokaklarda pazarlar kuruluyormuş ve ikinci el kostümler çok ucuza satılıyormuş.
Fiyat aralıkları ise dikim yaptıracaksanız terzinizin vereceği bir rakam çok değişken oluyor.

2.Ayakkabı olarak en ideali maximum 5cm.yüksekliğinde ve kalın topuklu altı kösele üstten bantlı olanıdır. Ancak doğru ayakkabıyı temin edene kadar spor ayakkabı ve babet tarzı ya da karakter ayakkabısı olarak adlandırılan ayakkabı da giyilebilir. Fakat ayak pozisyonlarını doğru hissedebilmeniz için tabi ki bir an önce dansın gerektirdiği doğru ayakkabıyı edinmelisiniz. Başlangıç her zaman sıkıntılıdır. Pek çok şeye konsantre olmanızı gerektirir ve öğrenme aşamasında yanlış ayakkabı sizi danstan soğutabilir.
Karakter ayakkabılarını bale malzemeleri satan dükkanlardan temin edebilirsiniz ya da kostüm satan mağazalarda da bulabilirsiniz.
Flamenko ayakkabısının özelliği altının çivili olmasıdır. Burun ve topuk kısmında baş kısımları dövülmüş çiviler bulunuyor.Ayrıca burun kısmını da kullandığımız için ayakkabının bu kısmı da sertleştirilmiştir.
Başlangıç seviyesi için yarı profesyonel bir ayakkabı yeterlidir. Profesyonel ayakkabıdan farkı taban kısmının dikişli olması yerine yapıştırma olmasıdır. Bu da çok yoğun ayak tekniği çalışanların tabanı patlatmaması içindir ki Türkiye’de tabanı patlatacak kadar yoğun ayak tekniği çalışan bir dansçı olduğunu sanmıyorum. (Yoğunluktan kastım günde 6 saat ve haftada minimum 5 günlük bir çalışma temposu) Ben kendi öğrencilerime her zaman orijinal ayakkabı getirtmelerini öneriyorum. Bir sefer alınan doğru ayakkabıyı minimum 3 yıl giyebilirsiniz. Bu dans ülkemizde henüz yeni tanınıyor ve bazı dans ayakkabısı ustaları yeni yeni denemeler yapıyor. Ankara’daki bir usta ile ilk örnekleri denedik. Her geçen gün kendisini geliştiriyor. Pek çok öğrenci şu an bu ayakkabıları kullanıyor benim İstanbul’daki öğrencilerim dahil.Denemekte fayda var. Bu ayakkabıları Melis Cangüler Tasarım Mağazası'ndan görüp satın alabilirsiniz. ( Fulya 19 Mayıs Mahallesi Meriç Plaza 12/5 )
Bu ayakkabılar el yapımı ve İspanya’da tahminimce babadan oğula geçmiş. Dolayısıyla tekniğini biliyorlar.
Ayakkabıda ilk olarak baktığım şey sırasıyla çivilerin düzgün ve sık çakılıp çakılmadığı, sonra deri kalitesi, ayaktaki rahatlığı ve en son olarak da ücreti. Sevilla ziyaretim sırasında öğrencilerim için pek çok marka araştırdım. Tüm bu kriterleri göz önünde bulundurduğumda yaklaşık sekiz ayakkabı markası arasında yarı profesyonel ayakkabı için en uygun ve kabul edilebilir olarak 1950 yılında kurulmuş ve o yıldan itibaren ayakkabı üretmekte olan “Menkes“ markasını öğrencilerime gönül rahatlığıyla tavsiye edebiliyorum.
Menkes; 
http://www.menkes.es Tüm dünyada Menkes dükkanlarını bulabileceğiniz yerler New York ,Paris, Barcelona, Madris, Sevilla, Bilbao, Murcia, Corunia, Valencia, Oviedo, Mataro Ayrıca Portekiz ve Hollanda da distribütörlükleri mevcut.



Menkes internet sitesi’nde ayakkabıları aşağıdaki yolu izleyerek hesaplayabirsiniz.
Öncelikle dil seçimi yapabilirsiniz. ( sağdaki İspanyol ve İngiliz bayraklarından birini seçebilirsiniz) Daha sonra en solda Flamenco ikonunun altında Flamenco Shoes seçeneğini tıklıyorsunuz. Altta Online shop var. Bu ikonu tıklıyorsunuz. Sağda Enter online shop’u tıklıyorsunuz ve solda zapatos ( ayakkabılar) butonunu tıklıyorsunuz. ( tekrar dil seçiminizi yapmanız gerekiyor) ayakkabılar ekrana geliyor. Beğendiğiniz bir ayakkabı modeli üzerini tıkladığınızda aşağıdaki tablo açılır. Kutuları doldurup Calculate ( hesapla ) dediğinizde tablonun altında ayakkabının fiyatı görünür

   

Category :Beginner –ya da Semi-Prof -Başlangıç
Genre : Black leather – Siyah deri (Burada süet ve renkli de seçebilirsiniz)ıç seviyesi ya da yarı prof.
Nails: With Nails – Çivili
Size: 36 – Ayakkabı numarası ( Bu fiyatı etkilemiyor)
Width: B – Ayak genişliği ( Ayağınız taraklı ise C seçiyorsunuz, bu seçenek de fiyatı etkilemiyor)
Color: Black – ayakkabı rengi kendi zevkinize göre seçiyorsunuz.( Fiyatı etkileyen bir unsur.)
Heel: 5cm. farklı topuk yüksekliklerini seçebilirsiniz . ( fiyatı etkilemiyor)
Yanlarındaki + işaretine bastığınızda özellikleri, renkleri, topuk şekillerini gösteriyor. Örneğin heel
seçeneğinin yanındaki + işaretine basınca açılan kutu aşağıdaki resimde gösteriliyor.


Senovilla Artesano;

http://www.calzadosenovilla.com



Fabrikası Madid’de. İyi bir ayakkabı markası ancak yarı profesyonel ayakkabı üretmediklerini söylediler. Kendim kullandım. Çok rahat. İleriki seviyelerde kendi zevkinize uygun ve ayağınıza rahat gelen bir ayakkabı markasını seçebilirsiniz. Örneğin ben yıllardır Menkes kullandım ve sert bir ayakkabı olduğunu hiç düşünmedim. Sevilla’da pek çok dans okulunda Senovilla marka ayakkabı satıldığını gördüm ve merak ettim. Aldım ve denedim. Menkes’ten daha kaliteli bir ayakkabı ancak benim kullandığım ayakkabı çok hafif idi dolayısıyla derste bu ayakkabıyla dans etmemizi ancak performansta zorlanmamak açısından daha sert ve kolay ses çıkaran bir ayakkabı giymemiz önerildi. Ancak daha sonra katıldığım bir sınıfta İspanya’da Senovilla giyenlerden çok kuvvetli ses çıkıyordu. Sorduğumda topuk için pelesenk ağacı kullanıldığınıbu yüzden de çok daha kuvvetli ses çıkarttığını söylediler. Sanırım benim kullandığım Senovilla farklıydı. Standart dışı özel siparişler verilebiliyor. Bu hizmet bildiğim kadarıyla bütün ayakkabı mağazalarında mevcut.

Değişik Topuk Örnekleri; Tacón(topuk) Cubano


Yere basan alan geniştir ve topuk boyu kısadır diğerlerinden dolayısıyla daha dengelidir ve daha çok ses çıkartır fakat görüntü olarak çok zarif değildir. Yüksek topuğa alışkın olmayanlar için ya da erkek dansı yapacak bayanlar için, estetiği çok da önemli değil boyum da yeterince uzun diyenler için idealdir. 3,5 ;5 ve 6 cm.seçenekleri mevcut.


                                Tacón-clásico 


Klasik topuk modelidir. Oyuntusu yoktur.                             
Cubano topuğa göre daha zariftir fakat daha ufak çivi alanı yere temas eder.

5 ve 6 cm.seçenekleri mevcut.











Tacón Carrete
En zarif topuk modeli bence. Hem dengeli hem de yere temas eden çivi alanı klasik modelden daha fazla. 5 ve 6 cm. seçenekleri mevcut.   











İlgilenenler için topuk yapımı ile ilgili video Senovilla web sitesinden alınmıştır.



Begonia Cervera ;
http://www.begonacervera.com



Fabrika Alicante’de. Değişik dizaynlarıyla dikkat çekiyor. Alışılmışın oldukça dışında çizgilere sahip modellere sahip. Türkiye’de bir distribütörlükleri vardı .Begonio Cervera markasını öğrencilerim kullanıyordu ve memnunlardı. Ancak ben denedim ve rahat edemedim önceleri. İç kısmı süet ve ayağın iç kavisine oturuyor. Bana fazla rahat geldi alışamadım kullandığım diğer 3 markadan yani Menkes,Gallardo ve Senovilla,dan çok farklı geldi bana. Fakat sonradan pek çok modelini denedim ve kendime en uygun modeli buldum ve artık hep bu markayı giyiyorum. Denemiş olduğum modeller Tricolor Boto- Çok şık duruyor özellikle pantalon altında ,ancak bir rahatsızlığı topuk kısmı biraz alçak ayak içinden çıkabiliyor.
Angelito – En rahat kullandığım, en şık ayakkabılarından. bağcıklı olduğu için ayakkabı bir süre sonra bol olmaya başlasa  bile bağcıklarla sıkılabiliyor.
Tablas- Bu da çok rahat bir ayakkabı özellikle ayarlama tokası sayesinde üstten istediğiniz gibi kolayca ayarlayabiliyorsunuz.
Buen Estilo mağazası İstanbul-Nişantaşı’nda. Web adresleri: www.buenestilo.com.

Gallardo; http://www.gallardodance.com/

1951 yılında Lavapies yakınlarındaki Oso caddesi’nde kurulmuş. Pek çok grup bu ayakkabıyı kullanmış. ( Christina Hoyos Kumpanyası, Antonio Gades Kumpanyası, İspanyol Nasyonel Balesi gibi) Daha sonra Madrid’de Cabestreros caddesi’ne taşınıyorlar. 1997 yılında GallardoDance, S.L. yaratılıyor.Punto de venta C/Cabestreros 428012 MADRID ESPAÑA Tel: +34 915270100
Profesyonel ayakkabı konusunda iyi olmasına karşın yarı profesyonel ayakkabıda o kadar başarılı bulmadım. Profesyonel ayakkabı kalitesini beğendim. Deri kalitesi çok güzel ancak Menkes’e göre daha sert. Performans için bence ideal. Bu ayakkabının da sert olduğu söylenir. Şimdiye kadar kullandığım ayakkabılar arasında en memnun kaldığım ayakkabı (Begona’dan önce )oldu. Çabuk deforme olmuyor. İyi ses çıkartıyo, ayağı fazla yormuyor. İç deri ve dış deri kalitesini de çok beğendim.
Gallardo ayak şeklinize göre özel çalışma yapıyor. Bunun için az bir fiyat farkı ödemeniz gerekiyor.
İleriki seviyelerde kendi zevkinize uygun ve ayağınıza rahat gelen bir ayakkabı markasını seçebilirsiniz.
Ancak en doğrusunu, sizin için en uygun olanını kendiniz kullanarak bulabilirsiniz. Ayak yapıları, teknikler, beklentiler farklı. Ben ancak kendi deneyimlerimi size aktarabilirim. Şunu alın ya da bunu alın ve kullanın diye sizler adına bir seçim yapamam. Yine tecrübelerime dayanarak ilk ayakkabınızda çapraz bantlı, önden bantlı ya da bağcıklı modellerden kaçının. Bu tür ayakkabılar yandan tokalı modellere ya da lastik bantlı modellere göre daha kullanışsız ve rahatsızlar. Şu an ben en çok ortadan bağcıklı pencereli modelle rahat ediyorum. Bence ayağı çok iyi kavrıyor ve zamanla bollandıkça bağcıklar sayesinde ayakkabıyı üstten daraltabiliyorsunuz.
Kendim şimdiye kadar Menkes markada Tientos, Solea con Zorongo ve Martinete modellerini denedim en rahat model olarak Solea con Zorongo’yu önerebilirim. Daha uygun fiyatlı olarak Salon, Salon con Bulerias ve Solea modellerini de daha önce satın alıp kullanmış olan öğrencilerimden edindiğim olumlu tepkilere göre önerebilirim.
İnternetten sipariş verebileceğiniz adreslerden birkaçı: 
http://www.candelasevilla.com/web2008/index.php?&nom_cat=zapatos siteden defalarca alışveriş ettim hiçbir problem yaşamadım. Çok sıcak insanlar. Dükkan Sevilla’da
http://www.flamencoexport.com/lo-mas-vendido/zapatos-flamencos.html
https://www.flamenco-world.com/tienda/categoria/zapatos-de-baile/179/

Türkiye’de Elle ayakkabı firması Flamenko ayakkabıları üretmeye başladı Suna Akar aynı zamanda bir Flamenko dansçısı.Pek çok öğrencim kullandı bu ayakkabılardan.Farklı modelleri var. Yine sipariş üzerine çalışıyorlar. Hatta aynı modellerin günlük yaşamda kullanabileceğiniz çivisiz olanlarını da mağazalardan bulabilirsiniz.
Fiyatlar ise Türkiye’dekiler yaklaşık 150tl. civarlarında İspanyol markalar ise Profesyoneller 100 euro’dan başlıyor 180 euro’ya kadar hatta isteyeceğiniz ekstra özelliklere göre daha da artabiliyor.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.